Bestig Kebnekaise och skapa minnen för livet

Kebnekaise är Sveriges högsta berg och en dröm för många att bestiga. Det är jobbigt och utmanande men också en fantastisk upplevelse. Med goda förberedelser kommer du långt och kan njuta av stunden till max. Vi tar upp de viktigaste punkterna.

Om du vill semestra hemma i Sverige och samtidigt vara aktiv är ett besök till Kebnekaise ett ypperligt val. Det tillhör bergskedjan Skanderna som är beläget i Kiruna Kommun. Du reser enklast till huvudorten Kiruna och tar dig sedan vidare till berget därifrån. Det går bussar ut till området två gånger om dagen oavsett tid på året.

Ankomst till fjällstationen

Innan du kan börja ge dig upp på berget måste du först ta dig till fjällstationen. Här pratar vi om en vandring på cirka sex timmar om du har medelgod kondition. Du får också räkna med att du bär en tung ryggsäck. Du vandrar på en stenig naturstig vilket är lite tuffare än att gå hemma i skogen. Detta kan du sedan förvänta dig när ni kommer till fjällstationen:

  • 210 bäddar
  • Gästkök med möjlighet att laga egen mat
  • Restaurang
  • Möjlighet att tälta utanför

Här laddar du upp inför den stora utmaningen, nämligen att bestiga Kebnekaise.

Välj en av två leder

Det finns i huvudsak två olika leder som de flesta väljer när de ska upp för Kebnekaise. Den vanligaste är den västra leden. Detta är en ren vandringsled där du har möjlighet att följa en karta. För de flesta tar det mellan 10-14 timmar att ta sig upp för berget.

Den andra vägen du kan välja är lite kortare. Östra leden är å andra sidan betydligt mer varierad i terrängen. Det kommer vara en stor utmaning även för dig som är vältränad. Du kommer möta flera stenar och stenblock på vägen. Välj inte denna väg om du inte är säkert på att du klarar det. Du kommer få sällskap av en guide och rätt utrustning för att klara av alla utmaningar.

kebnekaise
kebnekaise

Så förbereder du dig

Du behöver inte vara någon elitidrottare för att klara av att bestiga berget. De flesta som kommer på besök klarar av berget utan några större problem. Dock är det bra om du förbereder dig ett par månader innan och tränar upp konditionen. Vandra mycket och ge dig gärna ut på en längre runda som varar i upp till 8 timmar. Se också till ha gått in dina skor så du inte riskerar skoskav på vandringsdagen.

Du behöver också tänka på att ta med dig tillräckligt mycket vatten och mat. I början av leden finns ett par ställen där du kan fylla på vatten men sedan får du klara dig med din packning. Du ska aldrig dricka glaciärvatten. Ta även med dig några stadiga mackor att ha till lunch samt powerbars som du kan äta för att fylla på med energi. I din packning bör du även ha med dig minst ett ombyte och bra regnkläder. Ta även med dig en ficklampa eller pannlampa så du kan navigera när det blir skymmer. Tänk också på att inte skräpa ner på fjällen.